امروز    سه شنبه , 04-ارديبهشت-1397   Tuesday , 24-April-2018  - 
صفحات روزنامه بهارستان 2395،ورود بهارستان به تخلفات پروازهای چارتری

2395،ورود بهارستان به تخلفات پروازهای چارتری

ورود بهارستان به تخلفات پروازهای چارتری

اگر پروازهای برنامه‌ای در کشور به ‌اندازه نیاز بازار موجود باشد، مردم به ‌سوی نرخ چارتری نخواهند رفت و همین موضوع باعث می‌شود که نرخ‌‌ها متعادل شود؛ اما زمانی که عرضه و تقاضا برابر نیست شاهد نرخ‌های بسیار متغیر و گران خواهیم بود.

روز گذشته کمیسیون عمران مجلس به دلیل آنچه که «گرانی نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا و تخلفات ایرلاین‌های چارترکننده بلیت» خوانده شده؛ به سازمان هواپیمایی کشوری التیماتوم 6 ماهه داد.

به گزارش تین‌نیوز، هفته گذشته فیلمی از فرودگاه کیش منتشر شد، مبنی بر این‌که تعدادی از مردم با بلیتی با قیمت 20 تا 30 هزار تومان خود را به کیش رساندند، اما در زمان بازگشت با قیمتی بالغ بر 800 هزار تومان مواجه شدند. در این فیلم عنوان شد برخی از مسافران به دلیل نداشتن پول خرید بلیت 800 هزارتومانی ناچار شدند شب را در فرودگاه سپری کنند.

این روز‌ها ارایه قیمت‌های وسوسه‌کننده از سوی چارتر‌کنندگان که گا‌هی قیمت آن 20 تا 50 هزار تومان در مسیرهای پرتقاضا و گردشگری ارایه می‌شود، باعث شده که بسیاری از مردم به فکر سفر دقیقه نودی بیفتند و تصور کنند که می‌توانند یک سفر خوب با کم‌ترین قیمت را داشته باشند اما فارغ از این در مسیر برگشت بایستی بلیت را به چند برابر قیمت خریداری کنند.

اخیراً در خصوص حذف و یا کاهش پروازهای چارتری بسیار صحبت می‌شود در همین رابطه مرتضی‌دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری به تین‌نیوز می‌گوید: چارتر روشی (مُد) از فروش بلیت است، به همین دلیل ما چارتر را نهی نمی‌کنیم، ولی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید کسی که می‌خواهد پرواز چارتری انجام دهد، باید فرمیشن چارتری بگیرید و بلیتش هم در قالب تور، یعنی خرید بلیت و هتل، به فروش برساند؛ یعنی مسافر هم بلیت پرواز را خریده و هم تور را تهیه کرده است. در همین زمینه، هم سازمان هواپیمایی کشوری و هم سازمان میراث فرهنگی می‌توانند بر این مسأله نظارت کند تا چارترکننده بلیت را به‌تنهایی به مردم عرضه نکند».

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری هوایی و جهانگردی نیز معتقد است، حذف پروازهای چارتری بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. او در این باره می‌گوید: اگر مشکل چارتردادن حل شود خیلی از نرخ‌های پرواز‌ها طبیعی خواهد شد. اگر پروازهای برنامه‌ای در کشور به ‌اندازه نیاز بازار موجود باشد، مردم به‌سوی نرخ چارتری نخواهند رفت و همین موضوع باعث می‌شود که نرخ‌‌ها متعادل شود؛ اما زمانی که عرضه و تقاضا برابر نیست شاهد نرخ‌های بسیار متغیر و گران خواهیم بود.

او می‌گوید؛ برای مثال در یک پرواز برنامه‌ای در مسیر تهران-شیراز یک نفر بلیت خود را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریده و صندلی کناری او به قیمت ۳۵۰ هزار تومان این بلیت را تهیه کرده است و نرخ‌‌ها به این اندازه با هم اختلاف دارد. چرا؟ به دلیل این‌که یک نفر توانسته زودتر بلیت تهیه کند؛ اما یکی از مشکلات دیگر این است که تمام مردم حتی اگر هم ‌سفر برایشان ضروری نباشد قصد دارند در ایام آخر هفته و در زمان پیک سفر کنند. اگر افرادی که می‌توانند وسط هفته به سفر بروند بلیت خود را به پیک آخر هفته نیندازند در نتیجه شاهد واقعی‌شدن قیمت‌ها خواهیم بود. یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند نرخ‌‌ها را کاهش دهد این است که شرکت‌های هواپیمایی چارتر خود را کاهش و پروازهای برنامه‌ای خود را افزایش دهند. این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با همکاری ایرلاین‌‌ها و نظارت جدی سازمان هواپیمایی کشوری.

مشکلات گرانی نرخ بلیت هواپیما و مشکلات پروازهای چارتری پای کمیسیون عمران مجلس را هم به این موضوع باز کرده است و در همین راستا صدیف‌بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی چرایی گرانی نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا و تخلفات ایرلاین‌های چارترکننده بلیت با حضور رییس سازمان هواپیمایی در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: رسیدگی به مشکلات ناشی از افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا از سوی شرکت‌های چارتر کننده با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری دستور کار دیگر این کمیسیون بود.

این نماینده مجلس دهم، با بیان این‌که گزارش‌هایی در خصوص نحوه اعمال قیمت بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا از سوی رییس سازمان هواپیمایی به نمایندگان داده شد، گفت: با توجه به توضیحاتی که سازمان هواپیمایی داد و تجارب کشورهای مختلف دنیا در خصوص سیال بودن قیمت‌ها در زمان اوج‌گیری تقاضا این تجربه جهانی است. برای مقابله با دغدغه گرانی نرخ بلیت هواپیما در اوج تقاضا مقرر شد با افزایش کنترل و نظارت‌ها از سوی سازمان هواپیمایی برخوردهای لازم صورت بگیرد.

بدری با بیان این‌که دغدغه ما افزایش کیفیت خدمات و رشد قدرت رقابت در حوزه خدمات هوایی است، افزود: باید سازمان هواپیمایی جلوی رانت را گرفته و اجازه فعالیت برای شرکت‌های که تمایلی به رعایت قانون ندارند، ندهد.

وی با تأکید بر این‌که ایجاد رقابت میان ایرلاین‌ها لازم است، تصریح کرد: باید فضای رقابتی مناسب فراهم شود تا کیفیت خدمات افزایش یابد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که در بحث چارتری هم شرکت‌های چارترکننده پرواز‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند، گفت: سازمان هواپیمایی هم به این موضوع اذعان دارد.

بدری با بیان این‌که اقداماتی در خصوص بسترسازی سیستم مکانیزه یا سیستم الکترونیکی ثبت و فروش هواپیمایی و یا پرواز‌ها ایجاد شده که برخی شرکت‌ها این بستر را رعایت کرده و کنترل می‌شوند، افزود: سایر شرکت‌ها نیز باید این بستر‌ها را لحاظ کرده تا کنترل بیش‌تری بر نحوه عملکرد آنها صورت بگیرد بر همین اساس در این جلسه مقرر شد در ۶ ماهه نخست امسال نظارت‌های بیش‌تری بر ایرلاین‌ها اعمال شده و گزارشی به مجلس ارایه شود.

بدری با اشاره به اظهارات کارشناسان عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص این معضل، گفت: طبق نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع این مشکلات باید کمیته‌ای از سازمان هواپیمایی، مجلس و ایرلاین‌‌ها تشکیل شده تا قیمت تمام شده پرواز‌ها با نوع پرواز‌ها مشخص شده و سقف و کف برای قیمت بلیت سفرهای داخلی در نظر گرفته شود.